Çalıştay Programı

4005 – BİLİM VE TOPLUM YENİLİKÇİ EĞİTİM UYGULAMALARI

“Bir Yenilikçi Eğitim Uygulaması Olarak Senaryo Tabanlı Betimleme ile Tasarım: Tasarım Okullarında Yaratıcılığın Güçlendirilmesi ve Erişilebilir Tasarıma Yönelik Bir Deneysel Metodoloji”

Tasarım dünyası, parça ile bütün arasındaki ilişkinin yavaş yavaş yitirildiği, imge egemen bir kültürün içinde kaybolmuş durumdadır. Giderek imge tasarlama teknolojisinin ürünü haline gelen tasarım, nesnenin ruhundan daha çok, form ve teknolojik tasarımı önemser olmuştur. Tasarımda kimlik arayışı, mesleki ve akademik ortamı yakından ilgilendiren bir alandır. Küreselleşme ile tasarım dünyasında görsel imgelerin kolay edinilebilmesi aynılaşmayı arttırırken, yaratıcılığın, hayal gücünün ve tasarımın ruhunun kaybolmasına yol açmaktadır. Günümüzde tasarım disiplini, salt görünür olanın ötesinde insanın farklı algılama biçimleriyle görmesini sağlayan tasarımların oluşturulmasına ihtiyaç duymaktadır. Tasarımların sadece iki ve üç boyutlu teknik çizimlerle görsel yolla kodlanması, tasarımların erişilebilirliğini kısıtlamaktadır. Tasarım kodlamasını, tek duyu hâkimiyetinden çıkartarak diğer duyuları da aktif hale getirerek yapmak, tasarımın zihinde kalıcılığını arttırmakta ve erişilebilirliğini sağlayabilmektedir. Bu ihtiyaçtan yola çıkan proje önerisi, farklı tasarım disiplinlerini bir araya getirerek “senaryo tabanlı betimleme” ile tasarım düşüncesinden başlayan bir deneyimi ve yaratıcılığın senaryo tabanlı betimleme ile tetiklenmesini amaçlamaktadır. Düşünceden başlayan tasarım fikrinin maddileşme sürecinde, senaryo tabanlı anlatım onu kurgusal bir hikayeye bağlamaktan geçmektedir. Senaryo tabanlı betimleme, tasarım öğelerinin ve olayların, sözcüklerle resmini çizip, varlıkların sözcüklerle görünür kılınmasına olanak sağlamaktadır. Dinleyicilerin veya okuyucuların duygularına, hayal gücüne seslenmektedir. Tüm tasarım disiplinlerinde tasarım düşüncesinin senaryo tabanlı betimlemeler ile başlaması, yaratıcılığı tetiklerken aynı zamanda görme engelli bireylerin tasarımı okumasına, algılamasına olanak tanıyarak  “Erişilebilir Tasarım” kavramını güçlendirecektir. Tasarım eğitiminde, sosyal ve kültürel bilincin artması, tasarımcıların evrensel tasarım ilkesi anlayışını benimseyerek yaratıcı nitelikte yeni tasarım yöntemleri ve ögelerini ortaya koyabilmesi, erişilebilir tasarım anlayışını geliştirecektir. Bu amaçla planlanan “Yaratıcı ve Erişilebilir Tasarım Çalıştayı I (4-7 Ekim 2018)”, üniversitelerin tasarım alanında çalışan akademik kadrosu ile gerçekleştirilecektir. Tasarımcıların tasarımlarında kurgulayacağı ve ilham alacağı tema “Frig Kültürünün Çağdaş Yorumlamaları/Frig Deneyim Tasarımı” olarak belirlenmiştir. Orta Anadolu’nun antik çağda en güçlü medeniyeti Frigya, Eskişehir ve bölgesinin önemli bir tarihsel verisi olduğu için seçilmiştir. Çalıştay sonrası, oluşan akademik tecrübenin tüm tasarım okullarıyla paylaşılması hedeflenmektedir.

 “YARATICI VE ERİŞİLEBİLİR TASARIM ÇALIŞTAYI I” (3-7 Ekim 2018)

“Frig Kültürünün Çağdaş Yorumlamaları”

“FRİG DENEYİM TASARIMI”

3 Ekim Çarşamba otele giriş

17.00-18.00 de buluşma ve tanışma (6 şar kişilik 5 grubun oluşturulması)

18.00-20.00 Frig efsanelerinden yola çıkarak yaratıcı drama ile 15.dk.lık tiyatro metinlerinin oluşturulması eğitimi (Psikolog Özden Öz Uslu)

ÇALIŞTAY PROGRAMI

  1. gün (4 Ekim Perşembe) Frig Medeniyetinin Tanıtılması

8.30/12.00 Frig Vadisi /Yazılıkaya  kültür, tarih turu ve doğa yürüyüşü (Doç.Dr.Hakan Sivas rehberliğinde)

12.00-13.00 Yazılıkaya/Midas Vadisi’nde öğle yemeği

13.00-14.00 Eskişehir’e ulaşım

14.00-14.30 dinlenme

14.30-15.30 Frig medeniyeti tarihi, sosyal yapısı ve kentleri (Dr.Çiğdem Alas)

15.30-16.30 Frig müziği ve ritmi (Prof. A. Bülent Alaner)

16.30-18.00  Yaratıcı drama hazırlık

19.00-20.00 Yemek molası

20.00-22.00 Grupların Yaratıcı drama etkinliği: Frig Efsaneleri tiyatro sunumları(5 grup 6 şar kişi) 15dk. ve  değerlendirme

  1. gün (5 Ekim Cuma) Senaryo Tabanlı Betimle Çalışmaları

9.00-10.00 Senaryo yazma eğitimi (Öğr.Gör.Dr. Başak Adar)

10.00-10.15 Ara

10.15-11.15. Storyboard ile senaryo tabanlı betimlemelerin resimleştirilmesi (Öğr.Gör.Kamil Mingu)

11.15-11.30 Ara

11.30-12.30 Senaryo tabanlı tasarım örnekleri (Y.Mimar Hatice Dülger)

12.30-14.00 Öğle yemeği (otelde)

14.00-15.00 Erişilebilir Tasarım (Prof.Dr.Meltem Yılmaz)

15.00-15.15 Ara

15.15-16.00 Tasarım probleminin verilmesi (proje ekibi)

16.00 -19.30 Tasarım düşüncesinin senaryolaştırılması (500-750 kelime)

 

  1. gün (6 Ekim C.tesi) Tasarımların Görselleştirilmesi

9.00-10.30 Senaryoların storyboard olarak resimleştirilmesi

10.30-12.30 Tasarımların 2 ve 3 boyutlu olarak teknik çizime aktarılması (Autocad, Sketchup, 3D Max, Revit, serbest el çizimleri vb.)

12.30-13.30 Öğle yemeği (otelde)

13.30-18.00 Tasarımların A0 poster (max.1 adet, konsept, senaryo ve görselleri içeren) olarak hazırlanması

18.00 -18.30 Tasarımların sunumu için müzik seçimi

18.30-20.00 Sunumların (ppt vb.) hazırlanması

4.gün (7 Ekim Pazar) Erişilebilir Tasarım Sunumları

SUNUMLAR: A0 poster, 3 boyutlu model/maket, ppt sunum vb.

Davetliler: Tasarımcılar, Görme ve işitme engelli bireyler vb.

(Senaryoların seçilen Frig müziği eşliğinde, diksiyonu iyi bir sunucu tarafından okunması, işaret dilini bilen bir uzmanın senaryoları betimlemesi)

9.00-10.30 Senaryo tabanlı betimleme ile anlatım ve görsel sunumların karşılaştırılması I (10 kişi… her tasarım max. 10 dak.)

10.30-11.00 Ara ve sergi açılışı

11.00-12.30 Senaryo tabanlı betimleme ile anlatım ve görsel sunumların karşılaştırılması II (10 Kişi)

12.30-13.30 Öğle yemeği

13.30-15.00 Senaryo tabanlı betimleme ile anlatım ve görsel sunumların karşılaştırılması III (10 kişi)

15.00-15.30 Ara

15.30-17.00  Forum (Tüm katılımcıların tasarımlara ve yönteme ait yorumları)

 

Çalıştaya ilişkin bilgileri içeren dosyayı aşağıdaki linkten indirebilirsiniz:

Bilgi web YARATICI VE ERİŞİLEBİLİR TASARIM ÇALIŞTAYI I